Regionaal adverteren op Facebook en Instagram

Yes, you can! Jouw potentiële klanten hebben een Facebook- of Instagramaccount. Of misschien wel allebei. Niet voor niets zijn het de meest populaire social mediaplatformen. Het is dé plek om reclame te maken voor jouw bedrijf, producten of diensten.

Visueel sterk

Met Facebook-, Instagram- en Messengeradvertenties bereik je mensen die nog niet actief op zoek zijn maar misschien wel al eens nagedacht hebben over een huis bouwen of renoveren. En ook wie al wat verder staat in hun klantenreis, kan je targetten via deze platformen.

De sterkte van Facebook en Instagram zijn de visuals: video’s, afbeeldingen, carrousels en instant experiences. Toon er je product, de resultaten en je team van hun beste kant.

Prima voor lokale ads!

Zo’n 69% van alle Vlamingen zit maandelijks op Facebook en 46% checkt elke maand zijn Instagramaccount.

Je bereikt er veel mensen mee? Daarom is het een prima tool om lokaal te adverteren. Je kan je locaties snel instellen als straal rond een gemeente, een pin drop of gewoon het hele land of provincies selecteren.

Stel je taal in op Engels (of een andere taal) als je een anderstalige doelgroep wil aanspreken. Denk aan expats die in ons land een woning willen kopen.
Richt je je online advertenties op meerdere locaties? Deel dan je campagnestructuur op per locatie. Zo hou je de prestaties goed bij en kan je meer contextueel communiceren naar een doelgroep.

Locatie-instellingen Facebook advertenties

Regiotargeting tip 1

Op basis van de postcode is het ook mogelijk om exacte gemeenten te targetten. Gebruik daarvoor de link onder het kaartje. Add locations in bulk en selecteer Postal Codes in België. Per lijn vul je een postcode in. Klik vervolgens op Match locations en Add locations. Klaar.

 

Hou er rekening mee dat voor advertenties voor vastgoed en immo je geen aparte postcodes kan ingeven in je locatietargeting. 

Regiotargeting tip 2

Gebruik de pin drop om een locatie zeer nauwkeurig te targetten, of voer een adres in.

Geef je op Facebook een locatie in, dan is dat op zo’n 17 kilometer nauwkeurig. Bij een pin drop is dat maar 1,6 kilometer. We spreken dan van hyper lokale targeting.

Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld:
De grote cirkel krijg je als je Brugge selecteert de minimumstraal van 10 mijl (17 kilometer). Dat is nog een ruime regio. Die wordt een pak kleiner als je kiest voor een pin drop. Kies dus de beste optie als je erg lokaal wil adverteren.

Hou in je achterhoofd dat jouw doelgroep misschien in het noorden van een gemeente woont, en niet in het zuiden. Of dat je wel klanten wil werven in Antwerpen, maar dat je de ring niet over wil. Voor zulke online advertenties is hyperlokaal targetten een must.

Opmerking: deze locaties zijn niet 100% correct. Zo ligt ons marketingbureau in Wilrijk, maar we worden door Facebook vaak aangezien als Mortsel. Neem die regiotargeting dus met een klein korreltje zout.

Regiotargeting tip 3

Nota: sinds de lente van 2023 is deze functie niet meer beschikbaar.

Op Facebook kan je op verschillende manieren aan regiotargeting doen. Je kiest dus best de juiste. Standaard staan de advertenties ingesteld op gebruikers die (in de buurt van) de locatie zijn of die interesse tonen in een plek. Denk aan toeristen die de stad een keer bezoeken, mensen die een pagina van je gemeente liken of iemand die de website van een lokaal bedrijf bezoekt. Niet al deze mensen zijn interessant voor jou.

Zorg er dus voor dat vooral mensen die in je buurt wonen of er vaak zijn (omdat ze er bijvoorbeeld werken) je advertenties te zien krijgen.

Lokaal adverteren: de ultieme gids

Wat is regiotargeting en waarom is het belangrijk om lokaal te adverteren? Lees in onze gids hoe je een lokale campagne opzet en welke gratis kanalen je zeker niet mag vergeten.