LinkedIn, ook voor wie regionaal wil adverteren
LinkedIn is een schitterend platform voor lokale online advertenties. Toch als je een duidelijk afgelijnde doelgroep wil aanspreken: een specifieke sector, mensen met een aantal jaren ervaring of bedrijven van een bepaalde grootte. Dit kan op geen enkel ander social mediaplatform.
LinkedIn: betalen voor goede targeting
Kies je kanaal in functie van je doelgroep: welk platform verkiezen de mensen die je met je advertenties wil bereiken? Ook je budget speelt mee. LinkedIn is over het algemeen iets duurder om op te adverteren, want je betaalt voor een goede targeting.
Hoe groot moet je doelgroep zijn? Maak je doelgroep niet te klein, want dan laat je het algoritme geen ruimte om optimaal te werken. LinkedIn adviseert zelf een omvang van minimaal 40k-profielen. Wij halen ook goede resultaten met targeting op ±10k-profielen.
Als maximum neem je 80k-profielen in je doelgroep. Is je doelgroep groter, splits ze dan op in verschillende advertentiegroepen zodat je boodschap relevant blijft voor iedere doelgroep. Een werfleider heeft bijvoorbeeld een andere motivatie dan een architect.
Is je doelgroep veel groter omdat je eigenlijk iedereen wil bereiken met je advertenties? Dan kies je beter voor lokale advertenties op Facebook of Instagram.
Lokale targeting op LinkedIn
In LinkedIn kan je de locatie targetten op stad of gemeente, op gewest, provincie of gewoon kiezen voor het hele land. Een straal rond een bepaalde locatie bestaat niet op LinkedIn.
Let op: De locaties op LinkedIn worden iets anders omschreven van op de andere platformen. Zo staat er drie keer Brussel, telkens met een iets andere targeting. Je hebt dan de keuze tussen de stad Brussel, de ruime regio Brussel (met randgemeenten) of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Kies voor de regiotargeting die voor jou relevant is.
Regiotargeting tip
Op LinkedIn kan je op verschillende manieren aan regiotargeting doen. Je kiest dus best de juiste. Standaard staan de advertenties ingesteld op gebruikers die (in de buurt van) de locatie zijn of er recent zijn geweest. Denk aan toeristen die de stad een keer bezoeken of iemand die een lokaal bedrijf bezoekt. Niet al deze mensen zijn interessant voor jou.
Zorg er dus voor dat vooral mensen die in je buurt wonen of er vaak zijn (omdat ze er bijvoorbeeld werken) je advertenties te zien krijgen.
Lokaal adverteren: de ultieme gids
Wat is regiotargeting en waarom is het belangrijk om lokaal te adverteren? Lees in onze gids hoe je een lokale campagne opzet en welke gratis kanalen je zeker niet mag vergeten.