Meten is weten: Google Analytics handleiding

Online adverteren kan je veel opleveren. Als je het goed aanpakt, tenminste. Je bepaalt op voorhand een duidelijke strategie en helder doel, maakt aantrekkelijke ads met een interessante boodschap…en je volgt de prestaties van je online advertenties op, onder andere in Google Analytics.

Meet – stuur bij – repeat

Veel kliks en likes en hoge bezoekersaantallen zijn tof. Maar… zorgen ze ook voor een hogere verkoop of meer afspraken? Dat volg je op in Google Analytics.

Wees je ervan bewust dat die cijfers ook maar gewoon cijfers zijn. Om het succes van je online campagnes te meten moet je ook heel wat andere factoren mee in rekening nemen.

Je onderzoekt of een campagne succesvol is door de resultaten te vergelijken met de targets en KPI’s die je aan het begin stelde. Welk kanaal leverde het meeste resultaat op? Wat heb je geleerd uit de campagne, wat mag blijven wat moet je veranderen?

Tracking is everything

Aan de start van de campagne stel je de tracking in. Dat betekent dat je een aantal doelstellingen koppelt aan je online advertenties en opvolgt of je die doelen behaalt. Zo kan je bijvoorbeeld automatisch tracken hoeveel mensen naar jouw bedrijf bellen via je advertentie.

Google Analytics is dé tool om te meten hoe een online actie presteert. Check zo welk pad mensen aflegden van je advertentie naar je website en leer daaruit: Waren bezoekers snel weer weg? Op welke informatie bleven ze langer hangen? Klikten ze door op links of vulden ze een online formulier in.

TIP Deel je links op je social media? Voeg dat ook utm tags toe om te tracken hoeveel bezoekers via welke post op je site komen. Dat doe je met bijvoorbeeld de Campaign URL Builder van Google. 

Online campagne beoordelen

Analytics verzamelt informatie vanuit verschillende digitale platformen. Het vertelt je of iemand via Facebook op jouw website terechtkwam of dat hij doorklikte op een link op je Pinterestboard. Komt er via een platform of vanuit en advertentie geen verkeer naar je website? Dan kan het interessant zijn om die advertentie stop te zetten of af te bouwen – en de impact daarvan op te volgen. Is een kanaal erg succesvol, dan moet je op zoek naar een manier om dat succes te maximaliseren.

Rapport source/medium in Google Analytics 4
Rapport source/medium in Google Analytics 4

Via welke weg komen bezoekers

De doelen per kanaal:

  • In Analytics klik je links op Reports en vervolgens bij Acquisition klik je door naar Traffic Acquisition
  • Daar vind je per lijn de bron (via welke weg de mensen op jouw website zijn gekomen)
  • Standaard staan de bronnen gegroepeerd. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld alle bezoekers via je verschillende social media kanalen samen bij Organic social staan. Een overzicht van de populairste bronnen die je ziet staan in Analytics:
    • Paid Search + Display + Cross-network = Google ads
    • Paid Social & Paid Other = Ads in Meta (Facebook & Instagram), LinkedIn, Pinterest,…
    • Organic search = verkeer via niet-betaalde resultaten in Google, Bing,…
    • Direct = mensen die jullie website intypen of bookmarken. Dit bevat ook alle verkeer dat mis-geattribueerd is door mensen die cookies blokkeren (inclusief via ads en andere kanalen, dit is volgens onderzoek ±10% van het verkeer in Direct)
    • Referral = andere websites die naar je site linken zoals Immoweb, Bouw&Wonen,…
    • Unnassaigned = de bron is onbekend, vaak is dit verkeer via Meta ads (Facebook & Instagram)
  • Wil je precies weten hoeveel mensen van welke site komen, klik dan op Session default channel group en selecteer Session source/medium
  • In de kolommen staan het aantal bezoekers, het aantal key events (voordien heette dit conversies) en nog meer metingen. Kies voor de prestaties van een specifiek doel of bekijk alle doelen samen door je keuze te selecteren bij All events in de Key events kolom. Bestudeer zowel naar het aantal gebruikers als de conversieratio.

Vergelijk op de acquisitie view de conversieratio (CR) van je organisch verkeer met dat van Google Ads (SEA) of social media advertenties. Als vuistregel nemen we als doel voor een SEA campagne dat de conversieratio ongeveer de helft tot hetzelfde is aan het organisch verkeer. Vergeet neit dat organisch verkeer heel vaak is van mensen die op je merknaam zoeken en via SEA de zoekopdracht nog breder is. 

Bij social media advertenties zal het verschil sowieso groter zijn, wat normaal is omdat we hiermee geen actieve zoekers bereiken.

Belangrijke korreltje zout hierbij: als je website enkel gevonden wordt op jullie bedrijfsnaam maar de SEA campagne is gericht op producttermen of zoektermen heel vroeg in de klantenreis target, dan zal het verschil in CR veel groter zijn.

Assisted conversion

Elk platform gebruikt een andere manier, andere cookies en ook een andere meting van het moment van een eerste contact.

Bijvoorbeeld: Iemand ziet de volledige videoadvertentie van een vastgoedproject op Facebook, maar klikt niet op de link om meer informatie aan te vragen. Op een website van een makelaar ziet hij een banner van het project en later die week valt zijn oog op een zoekadvertentie in Google. Dan pas klikt hij op de ad. Hij vult het online formulier in voor meer informatie.

Welk platform zorgde dan voor de conversie? De zoekadvertentie, de banner of de video? Het antwoord is: allemaal. Elk van deze advertenties zorgde voor conversie, vandaar ook de naam Assisted conversion.

Hou hiermee dus zeker rekening wanneer je je campagnes en website evalueert in Analytics.

 

Je online prestaties evalueren samen met experts? Contacteer ons.