Jij kent je bedrijf en aanbod super goed. Waarschijnlijk tot in de kleinste technische details. En daarom zijn jullie ook de expert in je vak.
Maar hé… je potentiële klanten kennen dat allemaal niet en ze worden er door afgeschrikt. Wat ze willen weten is of jij hun droom kan waarmaken of hun probleem oplossen. Al de rest is bijzaak. Begeleid hen dus op die manier doorheen het aankoopproces (ook wel buyers journey of klantenreis genoemd).
Hieronder in dit artikel lees je de belangrijkste aspecten van marketing voor bouw- en vastgoedbedrijven.
Marketing voor de bouw
Weet wie je klant is
Goed begonnen is half gewonnen. Bepaal kraakhelder wie je ideale klant is en hoe jullie hen vele malen beter helpen dan andere bouwbedrijven.
Een veel voorkomende valkuil bij marketing in de bouwsector is iedereen willen helpen en alles doen. Daardoor loop je echter het risico om niemand te overtuigen.
Neem je plek in en claim deze. Jij bent de beste keuze voor jouw ideale klant. Natuurlijk moet je eerst weten wie je ideale klant is. Het opstellen van persona’s helpt hierbij.
Vervolgens stem je jouw aanbod af op hun noden. Hiervoor is een value proposition van onschatbare waarde. Giet dit in een heldere boodschap die aanspreekt en boem! je hebt top marketing voor de bouwsector.
Moeite met afstand nemen om hier goed en objectief over te denken? Laat je begeleiden in je marketingstrategie.
Marketing bouwsector: de belangrijkste kanalen
Mond-tot-mondreclame
Je reputatie en vertrouwen is alles. Mond-tot-mond reclame is iets wat moeilijk meetbaar is en je geen directe controle over hebt, daardoor wordt het vaak vergeten ook al is dit zowat het beste reclamekanaal om nieuwe klanten te winnen. Stimuleer het door e-mailautomatisering.
Zet tevreden klanten om in ambassadeurs door bijvoorbeeld user generated content of een review te vragen.
Online marketing
Ga heel gericht tewerk met online marketing. Wij zien veel succes met online marketing voor bouwbedrijven. De meest populaire online mediakanalen zijn Google, Facebook, LinkedIn en Pinterest.
Onze tip: begin met een of twee kanalen. Dan behoud je het overzicht en kan je makkelijker en sneller bijsturen als dat nodig is.
Naamsbekendheid
Mensen (ver)bouwen maar enkele keren. Ze moeten dus op het juiste moment aan jullie denken of jullie vinden tijdens hun zoektocht. Zorg dat je zichtbaar bent. Dat kan op verschillende manieren. Inspirerende social media posts, opvallende showroom, een hoge positie in Google dankzij SEO, mooi bestickerde camionetten die in de regio rondrijden, aanwezig zijn op de belangrijkste beurzen, etc.
Een goede naamsbekendheid zorgt ervoor dat mensen meteen aan jullie denken wanneer het nodig is. Denk maar eens naar wie je gaat bij een sterretje in je ruit 😉
Van inspiratie tot verkoop
Maak mensen nieuwsgierig en warm voor wat je kan. Mensen raken geprikkeld door beelden. Toon dus wat je wil verkopen. Wil je bijvoorbeeld chique villa’s tot in de puntjes renoveren, toon dan niet enkel doorsnee realisaties van rijwoningen. Of andersom.
ToFu? MoFu? BoFu?
De fase waarin een klant zich bevindt, heeft invloed op de manier waarop je hem moet aanspreken. De drie fases van de contentmarketingfunnel – ToFu, MoFu en BoFu – omschrijven de stappen die een prospect zet tot die (eventueel) klant wordt bij jou.
Kies goed welke communicatie je inzet in welke fase om je marketing voor je bouwbedrijf of vastgoedfirma scherp te stellen.
ToFu: Top of the Funnel
Klanten in deze fase zoeken een oplossing voor hun probleem of een antwoord op hun vraag. Ze zitten nog maar in het beginstadium van hun aankoopproces. Misschien kennen ze zelfs de naam van je firma nog niet. Jij zal je in deze fase vooral richten op het grote publiek en je naam, logo en expertise onder de aandacht brengen.
Aan de top van de marketingfunnel zet je in op awareness, bijvoorbeeld via sociale media, een download met inspiratie, een toffe Pinterestpagina of een goede blog met tips en tricks. Je leest daarover meer in deze case over awareness op social media.
MoFu: Middle of the Funnel
BoFu: Bottom of the Funnel
Oké, je hebt de interesse van een potentiële klant. Je kent zijn probleem en je kunt dat oplossen. Nu moet je alleen nog maar je hengel uitgooien en de vis binnenhalen. Simpel: verander leads – of prospects – in klanten.
De fase waarin je (potentiële) klant zit, bepaalt hoe je hem aanspreekt en welke informatie hij van jou wil krijgen. De advertentieboodschap is voor al deze fases dus verschillend.
Hoe helderder de strategie en het inzicht in je doelgroep, hoe groter het resultaat van zo’n lokale campagne.
Lokaal adverteren
De meeste bouwbedrijven en installatiefirma’s zijn regionaal verankerd. Zorg dus dat je lokale advertenties tip top in orde zijn. Toevallig, of niet, hebben wij de ultieme gids voor lokaal adverteren geschreven.