Verwacht je tijdens het bouwverlof minder online aanvragen? Of verwacht je juist veel meer online conversies wegens een speciale actie, beurs, opendeurdag of de start van een seizoen? Breng dan Google op de hoogte zodat het algoritme en automatische biedstrategie optimaal voor je blijven werken.
Zo stel je Google Ads in tijdens het bouwverlof & speciale periodes
Verwacht je een hogere conversieratio of juist een lager aantal aanvragen? Stel dan dit in:
- Surf naar https://ads.google.com/
- Klik bovenaan op Tools & Instellingen
- Onder Gedeelde bibliotheek klik door naar Biedstrategieën
- Klik links door naar Geavanceerde besturingssystemen
- Klik in het midden op de blauwe plus Nieuwe seizoensgebondenheid
- Vul de gegevens in. Je kan momenteel het Budget en verwachtte Conversiepercentage aanpassen. Spijtig genoeg kan je de Conversiewaarde nog niet ingeven.
- Opslaan
- Het algoritme van Google gaat proactief optimaliseren
Waarom speciale periodes instellen
Automatische biedstrategieën dragen bij tot het succes van Google Ads voor de bouw en vastgoedsector. Het is dus essentieel dat je het algoritme traint met de juiste informatie.
Als je al weet dat er iets zal veranderen, dan kan je dit proactief aangeven voor de beste resultaten in je campagne.
Wanneer een speciale periode instellen
Stel dat je telkens meer online aanvragen krijgt in de aanloop naar een opendeur. Als je normaal een conversieratio hebt van 10% (het percentage van bezoekers dat een aanvraag doet) en in die periode stijgt het naar 15%, dan zou Google opeens de de budgetverdeling en biedingen aanpassen omdat die uitzonderlijk goede resultaten ziet. Als je hebt aangegeven dat deze stijging normaal is, blijft de campagne stabiel.
In het boek Unlevel The Playing Field haalt Frederick Vallaeys nog een ander voorbeeld aan van een autogarage die bij koud weer meer adverteert voor autobatterijen. Door de lage temperatuur zitten veel mensen met autopech en zoeken ze dringend een oplossing. Dat boek is trouwens een aanrader als je dieper in Google optimalisaties wil duiken.
Wat Google zelf zegt over het conversiepercentage: “Geef een schatting op op basis van verwachte wijzigingen in conversiepercentages. Als u bijvoorbeeld verwacht dat conversiepercentages met 50% toenemen tijdens een driedaagse sale, geeft u een aanpassing van +50% van het conversiepercentage op. Door deze aanpassing kunt u uw biedingen optimaliseren.”
Dit zegt Google over het budget: “Nadat deze aanpassing verloopt, wordt het budget van de campagne teruggezet naar de waarde die vlak voor activering van de aanpassing was ingesteld.” Lees alle info in dit support artikel van Google.
Foutje gemaakt? Sluit een periode uit
Heb je een issue gehad op je site, sluit die periode dan uit in Google Ads. Zo voed je de automatische biedstrategie niet met foute data. De conversies tonen wel nog in je account en in de grafieken, maar het algoritme gebruikt deze gegevens niet meer om zichzelf te trainen.
Zo stel je een foute conversieperiode in bij Google Ads
- Surf naar https://ads.google.com/
- Klik bovenaan op Tools & Instellingen
- Onder Gedeelde bibliotheek klik door naar Biedstrategieën
- Klik bovenaan door naar de tab Gegevensuitsluiting
- Klik in het midden op de blauwe plus Nieuwe gegevensuitsluiting
- Vul de gegevens in, inclusief het start en einduur op de datum
- Opslaan
- Deze fouten gegevens worden nu niet meer gebruikt door het algoritme om je campagnes te optimaliseren
De conversies blijven wel nog staan in de metingen en grafieken. Ze tellen echter niet meer mee in de machinelearning.
Vergeet ook Google Maps, Apple & Bing niet te updaten
Ben je uitzonderlijk open of een periode gesloten? Pas dit dan aan op de populairste zoekmachines, kaarten en je social media accounts.
- Claim of update je Google Business listing
- Claim of update je Apple Maps listing
- Claim of update je Bing Places listing
Jij en je firma werken projecten met zorg af, zorg dat ook voor jullie marketing en sales de puntjes op de i staan 😊