Social Media in de Bouw: Voorbeelden & 6 Tips

Mensen van alle leeftijden gebruiken social media. Zo gebruikt 80% van de 65+’ers dagelijks een app van Meta (Facebook) en zit al 11% van de 45+’ers maandelijks op TikTok. Het is dus al lang niet meer iets waar alleen voor jongeren. Lees hieronder onze tips voor social media in de bouwsector of spring meteen naar de inspirerende accounts.

Op social media kan je heel veel awareness creëren en je unieke karakter van je firma tonen. Of het nu is om offerteaanvragen en leads te genereren voor je bouwbedrijf of als employer branding om geschikte vakmensen als personeel te vinden, social media is je vriend als je op de juiste manier post.

6 Tips voor social media voor de bouw

Social media dient om een publiek op te bouwen, dialoog te stimuleren en vertrouwen te scheppen. Gebruik het om je bedrijf in de schijnwerper te zetten en je unieke karakter te tonen. Het verkopen komt nadien. De tips om te starten:

1. Kies het social netwerk dat bij je past

Focus je een social media netwerk en zorg dat je dit onder de knie krijgt. Eens je daar je publiek hebt opgebouwd, kan je kijken naar een extra tweede of derde kanaal.

Hoe kies je het beste netwerk? Start bij jezelf. Als je bijvoorbeeld al vaak op Instagram scrolt of veel pins opslaat op Pinterest, is de stap makkelijk gemaakt om hier zelf te posten voor je bedrijf. Kies natuurlijk wel een netwerk dat gebruikt wordt door je doelgroep.

De populairste social media sites zijn: Facebook, Instagram, TikTok en YouTube

Pinterest en LinkedIn zijn ook interessant voor bouw, vastgoed en architectuur.

Vergeet ook online forums niet. Geef er onpartijdig advies op vragen zonder te verkopen. Forums zijn een plek waar mensen elkaar helpen.

Deze zijn minder ingeburgerd maar wie weet relevant voor jouw bedrijf: Reddit, Snapchat, Tumblr en X (het vroegere Twitter). Er zijn nog 101 verschillende platformen. Sommigen zijn gericht op een specifieke niche, anderen zijn heel populair in het buitenland maar in België enkel bij mensen afkomstig uit die regio.

2. Posten is een afspraak met je publiek

Post regelmatig en consistent. De meeste social media sites belonen je trouwens met een groter bereik als je dagelijks of op regelmatig momenten post.

Bekijk je posts als een afspraak met je publiek. Om dit vol te houden, maak je best per maand of kwartaal een contentkalender.

3. Plan je post in bulk

Werk efficient en gebruik de Creator Studio om je Facebook of Instagram posts op een moment allemaal in te plannen.

In LinkedIn kan je bij het schrijven van een post de planning instellen. Of gebruik Hootsuite, Latr, Kontetnino of Authorup om je posts te plannen.

4. Doe niet alles zelf

Gebruik user generated content, ofwel posts van je klanten. Die zijn niet enkel heel authentiek, je hoeft ook niet altijd zelf op stap met je camera.

Lees hier hoe je user generated content stimuleert in ons artikel over mond-tot-mondreclame.

5. Ondertitel je video’s

Veel mensen scrollen zonder geluid en sommigen mensen zijn slechthorend of doof. Zorg dat iedereen je video posts kan begrijpen door ze te ondertitelen, dat is meteen inclusief voor iedereen.

Er bestaan ondertussen veel tools en soms is de functie ook ingebouwd in de social media site. Een andere optie zijn apps als Headlinr of Veed.

6. Ideeën voor je social media posts

Weet je niet wat te posten? Start dan met deze ideeën:

  • Toon realisaties
  • Mooie productbeelden
  • Vooruitgang van een werf
  • Laat een blik achter de schermen zien
  • Jij of je team op de beurs of bij een leverancier
  • Doe iets rond themadagen zoals Dag van het Gezin of de start van een tuinseizoen
  • Check hieronder de voorbeelden van hele goeie accounts

Zorg gewoon dat het relevant is voor je doelpubliek en je firma. Want de zoveelste stockfoto van een pompoen tijdens Halloween zit echt niemand op te wachten.

7. Bonustip: maak het plezierig

Je hoeft geen stress te krijgen van posten. Regelmatig krijgen we de vraag om te helpen omdat men schrik heeft van iets fout te doen.

Laat je indien nodig ondersteunen door een marketingbureau gespecialiseerd in de bouw en online marketing.

Voorbeelden van goeie social media accounts in de bouw

Deze bedrijven zijn toppers die scoren op social media. Laat je inspireren door wat ze posten of overtuig jezelf of je baas van het nut van social media voor de bouwsector en vastgoed.

Instagram voor de bouwsector

Blåkläder

Tilt den bouw naar een hoger niveau en laat de stielman en -vrouw stralen als helden in hun zware werk.

Instagram die werkt bij @blaklader

Vtwonen

Ze delen inrichten, architectuur en af en toe iets over producten. Deze webshop zet vooral realisaties en inspiratie op hun account.

Kijk binnen bij @vtwonen

Huguet Mallorca

Heel mooie foto’s en video van afgewerkte producten en een blik achter de schermen.

Ontdek deze kleurijke account via @huguetmallorca

 

ArcheViz

Benieuwd hoe je interieur het beste in beeld brengt? Kijk de Instagram van een van onze vaste fotografen.

Kijk door de lens van @awv.projects

Verano

Toont een gezellig buiten leven. Je krijgt er zin van om een overkapping te plaatsen. Ze posten af en toe ook stories van de making off van hun shoots.

Stralende beelden bij @verano_nl

The Makers Belgium

Je hoeft geen groot bedrijf te zijn om goeie social media content te maken. Kijk mee op de werf en de realisaties van deze regionale firma.

Kijk mee met @themakersbelgium

Karwei

Deze retailer toont het resultaat van afgewerkte ruimtes en lifestyle hoe je er zou wonen.

Doe inspiratie op via @karwei

TikTok voor de bouwsector

Korte video’s zijn trending en gaan viraal op media zoals TikTok. Deze site is ondertussen al een van de grootste zoekmachines en ook 16% van de Vlamingen swiped maandelijks door de video’s op deze site.

Goeie TikToks moeten niet altijd zot zijn of gechoregrafeerd. Korte filmpjes van de werf, een korte uitleg video, demonstratie of een blik achter de schermen doen het goed.

Tony Piloseno Dakwerken

Kijk mee met korte, eenvoudige video’s over dakwerken.

Tik door naar @tpldakwerken

 

M Vastgoed

Deze vastgoedmakelaar neemt je mee op een snelle tour door woningen.

Check ze via @mvastgoed

YouTube voor de bouwsector

ANO Tech World

Vol enthousiasme deelt Anouar doe-het-zelf tips.

Kijk mee op ANO Tech World

 

Ashville

Wekelijks krijg je inzicht in het reilen en zeilen van dit stevig bouwbedrijf uit Engeland.

Kijktip is deze gedetailleerde vlog over het waterdicht afwerken van deze kelder

 

Blacktail Studio

Wat dit kanaal bijzonder maakt, is dat het doorheen de video’s tips deelt en ook laat zien wanneer iets misloopt.

Eerlijke kijk bij Blacktail Studio

 

Bourbon Moth Woodworking

Hout en maatwerk zijn een dankbare sector om mooie video’s van te maken. Interessant aan deze account is dat ze ook met verschillende video’s het proces van een project tonen.

Volg mee op Bourbon Moth Woodworking

 

Copper Creek Cuts

Zoek het niet te ver. Ook een ‘saaie klus’ rond het huis krijgt enorm veel kijkers. Zo bewijst deze tuinman.

Kijk mee op Copper Creek Cuts Lawn Care

Goeie voorbeelden van andere sectoren

Nog extra ideeën nodig voor je social media? Kijk eens over de muur bij andere sectoren. Laat je inspireren door deze voorbeelden van een sterke branding, lifestyle tonen of een standpunt en visie innemen over de sector.

Deze accounts zijn goed in Instagram en hebben vaak ook een sterke TikTok, YouTube en/of LinkedIn. Kijk dus zeker eens verder.

Bollinger Motors: Deze fabrikant geeft een blik achter de schermen over het proces dat komt kijken bij een nieuw (auto)merk lanceren. Hun posts hanteren een duidelijke huisstijl en ze tonen af en toe wat lifestyle.
Met instant koppel naar @bollingermotors

Amsterdam Vintage Watches: Kampioen in het visualiseren van een lifestyle, vakkennis en elke dag een blik achter de schermen.
Wristcheck op @amsterdamvintagewatches

Upfront: Betrekken hun volgers voor beslissingen en communiceren heel open.
Social snacking via @upfront

Gymshark: Bouwde en miljardenbedrijf uit door vanaf de start heel transparent het proces te delen. Van prutsen in hun kamer tot de aandelenverdeling in 2020. Transparantie is de toekomst. Deel je relevante successen en tegenslagen en vooral, deel je visie en persoonlijkheid van je bedrijf. Je trekt er de juiste mensen ee aan en aandachtseconomie.
Staaltje krachtige socials via @gymshark

Wil je ook stralen op social media?

We bereikten op social media al het 28x sportpaleis en gaan graag aan de slag voor jullie!

Hulp nodig voor je content of social media strategie? Doe sociaal en contacteer ons nu.